Obniżanie się narządów rodnych

Występuje między innymi wskutek zmian anatomicznych o charakterze obniżonego napięcia lub zwiotczenia mięśni dna miednicy i krocza, powięzi, więzadeł oraz rozluźnieniu tkanki łącznej. Ten stan może doprowadzić do uszkodzenia narządów płciowych (obniżenie macicy, wypadania macicy, wypadania pochwy).

Do najczęściej spotykanych przyczyn zalicza się:

uraz okołoporodowy

częste porody

porody patologiczne

operacje ginekologiczne

Nietrzymanie moczu

Bezwiedne, mimowolne oddawanie moczu możemy podzielić na wysiłkowe nietrzymanie moczu, naglące nietrzymanie moczu, odruchowe nietrzymanie moczu, nietrzymanie moczu z powodu przepełnienia, mieszane nietrzymanie moczu.

Najlepszą metodą leczenia zachowawczego mięśni dna miednicy i krocza są tzw. ćwiczenia Kegla. Regularne ćwiczenia prowadzą do poprawy czynności mięśni dna miednicy i krocza, a tym samym szybszym wzroście siły skurczu tych mięśni.

Po zabiegach operacyjnych na narządach rodnych

Celem postępowania rehabilitacyjnego u kobiet po operacjach ginekologicznych jest:

gojenie się rany w optymalnym czasie

zapobieganie powikłaniom

przywrócenie ogólnej sprawności psychofizycznej

Bolesne miesiączkowanie

Zaburzenie to najczęściej pojawia się w cyklach owulacyjnych przed fazą menstruacyjną lub na jej początku i najczęściej łączy się z zespołem napięcia przedmiesiączkowego.

silne bóle podbrzusza

bóle głowy, nudności, wymioty

bolesne bóle macicy

utrata przytomności